Enviament gratuït a partir de 100€

Després de la crisi sanitària viscuda el 2020, el nombre de persones que fan feina a distància ha crescut exponencialment . Una modalitat laboral que s'aplicava, fins aleshores, a sectors molt concrets. la Llei del Teletreball a Espanya.

¿ Quina és la Llei del Teletreball a Espanya?

Per treball a distància entenem la tasca que es realitza fora de les instal·lacions habituals de l'empresa. Per la seva banda, el teletreball es pot considerar un subgrup del treball a distància, incloent-hi internet i les noves tecnologies, com a elements clau per al seu desenvolupament.
El teletreball implica, a més, poder comptar amb un espai adequat on desenvolupar l'activitat laboral. Una bona taula, una cadira ergonòmica que eviti mals d'esquena i una il·luminació correcta, seran fonamentals per poder rendir al màxim, també a distància.
La Llei del Teletreball a Espanya va entrar en vigor el 9 de juliol amb la Llei 10/2021 . Estableix un marc regulador per al teletreball, amb l' objectiu de garantir els drets dels treballadors i fomentar-ne la conciliació laboral i personal .

Llei del Teletreball: resum

Aquest seria el resum dels principals aspectes que inclou la Llei del Teletreball a Espanya.
  • El teletreball ha de ser voluntari i reversible per al treballador.
  • L'ocupador ha de proporcionar els mitjans necessaris per fer l'activitat laboral a distància.
  • S'hi estableixen obligacions en matèria de seguretat i salut laboral, protecció de dades i dret a la desconnexió digital.
  • Sestableix un termini de tres mesos per a ladaptació dels contractes i les condicions laborals a les noves normes.
  • La llei s'aplica a totes les modalitats de contractació, incloent-hi treballadors temporals i fixos discontinus.
  • S'estableixen garanties per evitar la discriminació entre els treballadors que fan la seva activitat laboral de manera presencial i els que la fan a distància.
  • Sestableixen mesures específiques per al control horari i la compensació de les despeses derivades del teletreball.
  • Es promou la formació en competències digitals i habilitats necessàries per a l'exercici del treball a distància.

Punts clau a la nova Llei del teletreball a Espanya

A qui afecta aquesta nova Llei?

La Llei afecta tots els treballadors que realitzin la seva activitat laboral a distància . Es considera com a tal quan l'empleat treballi a distància com a mínim un 30% de la jornada laboral durant un període de 3 mesos. Els drets dels treballadors que s'acullin al teletreball, no difereixen dels que optin per la forma presencial “ incloent-hi retribució, estabilitat a l'ocupació, temps de treball, formació i promoció professional”
Així mateix, afecta totes les empreses que tenen empleats acollits a la modalitat del teletreball . Aquestes tenen l'obligació de dotar els treballadors dels mitjans, equips i eines necessàries per poder desenvolupar l'activitat.

Horaris de la jornada laboral

La llei determina que la flexibilitat horària és necessària i obligatòria . Això no obstant, les empreses poden fixar certs horaris en què el treballador ha d'estar operatiu i disponible.
El registre de les hores treballades per part de la persona que realitza lactivitat laboral, és un requisit indispensable . En aquest sentit, la llei diu “ El sistema de registre horari que es regula a l'article 34.9 de l'Estatut dels Treballadors, de conformitat amb allò establert en la negociació col·lectiva, haurà de reflectir fidelment el temps que la persona treballadora que realitza treball a distància dedica a l'activitat laboral

Desconnexió laboral

El temps de lleure i el dret a la desconnexió del treballador està explícitament protegit per la llei que estableix el dret a la desconnexió digital. S'ha de mantenir ben clara la línia que separa la vida laboral de la personal, i així ho determina la llei.
En aquest sentit, és recomanable poder separar l'espai físic on es treballa de l'espai on es desenvolupa la vida personal . Poder comptar amb una cadira que eviti mals d'esquena i altres molèsties musculars, una bona taula i una il·luminació correcta, resultarà fonamental per realitzar l'activitat laboral de manera òptima.

Control i vigilància

La llei planteja la possibilitat que les empreses puguin adoptar mesures de control i vigilància per garantir que els seus empleats compleixin les seves obligacions laborals. Permet la instal·lació de programes o aplicacions en dispositius que serveixin per fer-ne un seguiment.
A més del que dicta la llei, com a empresari, es poden posar en pràctica algunes pautes per ajudar a controlar el rendiment dels treballadors.
  • Definir bé l' acord de teletreball
  • Dotar els empleats de les eines necessàries per al desenvolupament de la seva activitat
  • Determinar uns objectius molt clars
  • Realitzar reunions de seguiment
  • Disposar de sistemes de mesura del temps

Obligacions del treballador i de l'empresa

Segons la llei, els empleats que realitzin la seva feina a distància tenen els mateixos drets i obligacions que aquells que acudeixen a la seva feina de manera presencial.
Pel que fa a l' empresa , aquesta està obligada a facilitar als seus empleats els mitjans, equips i altres eines que requereixi la feina a distància, com un ordinador portàtil, garantint-ne també el manteniment. Aquest material ha de quedar ben definit a l'acord de treball a distància. En aquest sentit, els empresaris que no facilitin el material necessari definit a l'acord, s'enfrontaran a sancions de fins a 7.500 € . A més, queda establert per la llei que els treballadors tenen dret a la intimitat en l'ús dels dispositius digitals facilitats per part de l'empresa.
>> Potser t'interessi: 5 consells per treballar des de casa còmodament

Deixar un comentari

Tingueu en compte que els comentaris s'han d'aprovar abans que es publiquin.

Este sitio está protegido por hCaptcha y se aplican la Política de privacidad de hCaptcha y los Términos del servicio.