Molt es parla d'Ergonomia però què és l'ergonomia a la feina?
L'ergonomia la podem definir com a disciplina que estudia l'adequació dels llocs de treball a les persones. Tracta de millorar, per tant, els llocs de treball i es nodreix de ciències tan diverses com la medicina o l'enginyeria.
Per donar consells d'ergonomia als espais d'oficina, prèviament hem d'entendre molt bé la interacció de cada persona amb els seus instruments de treball, que solen ser principalment una cadira, una taula i en la majoria dels casos una pantalla d'ordinador. És important entendre que, en sentit estricte, cap objecte és ergonòmic per si mateix, ja que la qualitat de tal depèn de la interacció amb l'individu. No són suficients les característiques de l'objecte.
Tornant al tema que ens concerneix, un dels principals problemes dels treballs d'oficina són les patologies musculoesquelètiques derivades d'un assegut durant temps prolongats.
Així queda de manifest en un informe elaborat per l' Agència Europea per a la Seguretat i la Salut a la feina , en què s'assenyalen aquestes afeccions juntament amb l'estrès i la fatiga visual com les més comunes i que més afecten la salut dels treballadors. Dolor, inflor, formigueig i entumiment i fins i tot dificultat per moure's o discapacitat a llarg termini si no es prenen mesures són moltes de les conseqüències.
Davant aquesta situació Què podem fer?
En primer lloc, ens hem d'assegurar que tenim una bona cadira. Les cadires d'escriptori ergonòmiques estan dissenyades per suportar adequadament el cos i reduir l'estrès i l'entumiment muscular. Segons l'ergonomia estàndard, hem d'ajustar l'alçada perquè les cuixes estiguin paral·leles al terra. Els genolls han d'estar al mateix nivell que els malucs i els peus en contacte amb el terra. Si no ho estan, és aconsellable fer servir un reposapeus.
No obstant això, hi ha moltes altres configuracions i solucions ergonòmiques com l'ergonomia dinàmica estesa als països nòrdics.
Altres punts a tenir en compte:
- Situa la pantalla a uns 45 centímetres de la cara i lleugerament per sota de la línia dels ulls, sense haver de baixar el coll per poder mirar el monitor de manera correcta.
- Compte amb creuar les cames! És un hàbit molt estès especialment entre les dones, però és una cosa que cal evitar. No és bo per a la columna i, a més, obstaculitza el flux sanguini i provoca tensió muscular.
- Evita recolzar el telèfon a l'espatlla i subjectar-lo amb el coll. En cas que necessiteu parlar de manera continuada, es recomana l'ús d'auriculars.
- Procura no estar assegut durant llargs períodes de temps. Aixeca't de l'escriptori, camina i si és possible fes algun tipus d'exercici que activi la circulació. És millor fer diversos descansos curts que pocs de llargs. Si és possible, cal aixecar-se cada 30 minuts.
Share:
Propòsits per començar bé l'any
Asseure's bé, asseure's en moviment.